Kladenský uhelný revír
  • Domů
  • Historie dolování
  • Mapa
  • Doly
  • Těžaři
  • Vlečky
  • Slovníček
  • Přečtěte si

Jáma Bresson


Jáma No. IV (lidově nazývaná "čtvrtý důl") byla nejzápadněji položeným dílem Společnosti státní dráhy. Hloubit se začala v roce 1868, tehdy uprostřed polí poměrně daleko od Kladna. Důl nesl jméno ředitele těžební společnosti Karla Bressona.

Jako počátek těžby se udává listopad 1871. Krátce na to vznikla v blízkosti železniční trať z Kladna do Dubí, ke které byl důl připojen vlečkou. Za dobu jeho fungování máme zprávy o několika důlních požárech, z tohoto hlediska patřil Bresson mezi nejnebezpečnější  v revíru.

V roce 1902, kdy Společnost státní dráhy elektrifikovala všechny svoje doly, byla zrušena zdejší třídička, uhlí se pak dopravovalo povrchovou lanovkou k moderní třídičce na dole Engerth. Krátce nato, v roce 1905, byla těžba na Bressoně ukončena. Část objektů neušla demolici, 337,5 metrů hluboká jáma byla zasypána. Zbylé stavby byly ve 20. letech přestavěny a sloužily obytným účelům. Kvůli statickým problémům, souvisejícím s poddolováním lokality, však bylo v roce 1981 rozhodnuto o jejich stržení.

Jáma byla definitivně zabezpečena a označena  v roce 1998. Kromě pomníčku nalezneme po dole ještě dochované dělnické a úřednické domky. Společně s koloniemi u dolů Ronna a Kübeck se tak na katastru města Kladna řadí mezi nejzachovalejší.


<< zpět na katastrální území Kladno
v provozu 1871–1905
hloubka 337,5 m
GPS 50°8'43.635"N, 14°4'52.903"E

pomníček

Jáma Bresson

profil jámy: Obdélníkový 6,9 x 2,4

hloubka jámy: 333 m

zahájení hloubení: r. 1868

ukončení likvidace: r. 1999

způsob likvidace: zásyp neznámým materiálem, uzavírací ohlubňový poval

zásypový materiál: Neznámý


Nevylučuje se možnost výstupu CO.

Picture
koordinace projektu
Roman Hájek
Jiří Suchomel
© Halda, o. s. 2011–2014