Kladenský uhelný revír
  • Domů
  • Historie dolování
  • Mapa
  • Doly
  • Těžaři
  • Vlečky
  • Slovníček
  • Přečtěte si

Vysoce privilegovaná společnost Buštěhradské dráhy, a. s.


Společnost byla založena v roce 1853, původně jako dopravní. Ještě v témže roce získala licenci na stavbu uhelné dráhy z Kladna (Dubí) do Kralup nad Vltavou. Zkušební provoz této trati byl zahájen v roce 1855 a již o rok později tudy začaly vlaky jezdit pravidelně.

Na železniční dráhu byly pomocí vleček postupně napojeny některé doly (např. Václav, František, Marie Antonie atd.). Od roku 1856 jsou pak postupně napojovány všechny otevřené doly na Kladensku. V roce 1863 společnost zprovoznila úsek Kladno >> Praha, v roce 1869 úsek Kladno >> Lány, roku 1868 úsek Dejvice >> Bubny a v roce 1872 úsek Hostivice >> Smíchov (zde se nachází tzv. Pražský semmering).

Společnost se ovšem časem zapsala i mezi zdejší těžaře. V roce 1882 koupila dolový majetek Císařských buštěhradských dolů. Samostatně vyhloubila jedinou jámu, a totiž jámu Tragy v letech 1897-1899.

V roce 1923 skončila historie Buštěhradské dráhy jejím zestátněním.


významná data

  • 1853  založení společnosti
  • 1853  udělena licence na stavbu dráhy Kladno >> Kralupy nad Vltavou
  • 1856  zahájení provozu na dráze
  • 1856  postupné napojování dolů na dráhu
  • 1863  zprovozněn úsek Kladno >> Praha
  • 1869  zprovozněn úsek Kladno >> Lány
  • 1882  koupení dolového majetku Císařských buštěhradských dolů
  • 1897–1899  hloubení jámy Tragy
  • 1913–1918  celková rekonstrukce dolu František Josef v Dubí
  • 1923  zestátnění společnosti
koordinace projektu
Roman Hájek
Jiří Suchomel
© Halda, o. s. 2011–2014